Ahlak
“Anadolu’da tiyatro – tuluat kumpanyalarının memlekete yaptığı zararlar” ser levhasıyla Uşak’tan akşam gazetesine yazılan bir mektupta memleketin ahlakını ifsat (bozma) hususunda tiyatro ve kumpanyalarının[1] tahripkâr tesirleri şu suretle izah ediliyor: Senelerden beri tuluat kumpanyalarının cevelan-gahı
[Devamını Oku]
Ba’de edâ’i mâ vecebe aleynâ İsmini ser levha ittihaz ettiğim bu makale-i naçiz ile maksad-ı âcizânem ilm-i ahlâka dair mukayyed ve muhtasar bazı maruzatta ve maarif-mendân-ı Osmâniyye’nin her ilm ü fende olduğu gibi bu ilm-i
[Devamını Oku]
Sâlisen (Üçüncü olarak): Görüyorum ki, şu dünya hayatında en bahtiyar odur ki, dünyayı bir misafirhane-i askerî telakki etsin. Ve öyle de iz‘ân etsin (anlasın). Ve ona göre hareket etsin. Ve o telakki ile en büyük
[Devamını Oku]
İnsanlık tarihiyle ortaya çıkan, bilgi birikiminin artmasıyla gelişen tıp ilmi, Orta Doğu ve Batı dünyasında iki anlayış etrafında şekillenmiştir: 1. Antik Çağ’dan 19. yüzyıla kadar kabul edilen, Antik Yunan ve Roma tıp felsefesinin İslam vahiy
[Devamını Oku]
Mahremiyet Arapça “ح رم” kök harflerinden meydana gelen; yasaklık, kutsallık, gizlilik anlamlarını içeren bir kelimedir. Dinî hükümlerde yasak olan bir şey haram, yasaklık durumu da mahremiyet olarak ifade edilir. Ancak mahremiyetin yaygın kullanımında gizlilik, dokunulmazlık
[Devamını Oku]
چوزوم اخلاقده ”اخلاق اولمايان يرده قانون بر ايش ياپماز“ سوزيني دويمشسڭزدر. داهاسي بو سوزڭ افاده ايتديگي معنايي كوز أوڭنده ياشييورز. عمومڭ سلامتي ايچون آلينان قرارلر و ياپديريملره قارشي ديرنن، كنديسني ده تهلكه يه آتارق ضرره
[Devamını Oku]
بيلكه ، الله تعالي، انسانڭ صورتنى، يعني مادي ياپيسني كنديسي مكمّل ياراتمش، اونڭ معنوي ياپيسني، يعني اخلاقنى مكمّللشديرمه يي ايسه اونڭ جهد و چابه سنه بيراقمشدر. انسانڭ انسانلق مرتبه سنده كي يريني و آخرتده كي
[Devamını Oku]
Cihad, Müslümanların maddi ve manevi hayatlarını düzenleme ve muhafaza etme fonksiyonlarını içinde barındıran, nefisle mücadele, İslâm’ı tebliğ ve düşmanla savaşma anlamında kullanılan bir terimdir. İslam milletinin inşası ve devamlılığı için çok önemli bir role sahip
[Devamını Oku]
İşte bizde ehemmiyeti layıkıyla takdir edilemeyen bir mesele-i ictimaiye (sosyal mesele)… Evet, çocuklarımızı nasıl terbiye etmeliyiz? Bu o kadar mühim hususiyle bizim gibi ilim ve irfan cihetiyle pek geride kalan milletlerde o derece ehemmiyet-i mahsusayı
[Devamını Oku]
Hanım kızım! Bir kadının taşıdığı cevahir-i nadire (az bulunur cevherlerden) ve elbise-i fahireden (övünülecek elbiselerden) daha latif, daha zarif bir cevher vardır ki, bu da ahlak-ı hasenedir. Parmağındaki yüzükle, kulağındaki küpe ile sermest-i gurur (gururla
[Devamını Oku]
İslam medeniyetinde aile, neslin, dinin ve toplumsal huzurun korunması için esas unsurlardan biri kabul edilmiştir. Ailede eşlerin birbiriyle huzur bulması, dinî, psikolojik ve sosyal hayatlarının düzene sokulması ana faydalardan olmakla birlikte, evlilikte asıl gayenin soyun
[Devamını Oku]
Bir kitapta okuduğum şu cümle dikkat çekicidir. “Ulûm ve fünûnun en parlağı olan belâgat ve cezâlet, bütün envaıyla ahir zamanda en mergub bir suret alacaktır. Hatta insanlar, kendi fikirlerini birbirlerine kabul ettirmek ve hükümlerini birbirine
[Devamını Oku]
اخلاق علائي كتابي قينالي زاده ، ١٥٦٤ ييلنده شامده كي قاضيلق وظيفه سي صيره سنده قلمه آلديغي اثرينى، او زمانلر سوريه بگلربگي اولان سميز علي پاشايه اتحاف ايتمش، علي آدينڭ ”يوكسكلك، يوجه لك“ آڭلامنده كي
[Devamını Oku]
On sekizinci fasıl Terbiye-i irade 1 Terbiyenin veche-i istikâmeti. 2 İnzibâtın lüzûmu. 3 İ’tiyâdın tesîri. 4 Halkın tekevvünü. Nazar-ı mülahazaya alınacak üç âmil: 1 çocuğun fıtratı; 2 muallimin tesîri; 3 bizzat çocuğun cehd-i şahsîsi. 5
[Devamını Oku]
Mekâtib-i İ‘dadiye-i Mülkiye’nin dördüncü senesinde tedrîsi Maarif-i Umûmiye nezâret-i celîlesince tensîb kılınmıştır. Ahlak İbtida-yı emirde kuva-yı selase-i mezkure yani kuvve-i gadabiye ve kuvveyi mümeyyize ve kuvveyi şehevaniyenin hat ve itidalde olan faziletini ve ifrat ve
[Devamını Oku]
”اخلاقي اولمايانڭ ديني اولماز“دين و اخلاق، بربريني تماملايان ايكي تمل عنصردر. اسلامه كوره عبادتلرڭ اڭ تمل آماجي، انساني اخلاقًا يوجلتمك و كوتو آليشقانلقلردن آرينديرمقدر. پيغمبر افنديمز(ص ع و) ده بو خصوصي، ”بن، كوزل اخلاقي تماملامق
[Devamını Oku]
(1) -Bî-ahlaki-i kevni içinde hususi ahlaksızlığımız-Irkımızın yetiştirdiği en büyük zarif ve nüktedan enmuzeci değilse, en büyüklerinden biri olan cenab-ı Mukadderat-ı Tarihiye’me lütfen yazdığı o muhalled makalesinde: “Ecza-yı ferdesi arasında cazibe-i kafiye bulunmayan bir cisim elbette
[Devamını Oku]
(1) Bir adam Osmanlı tarihini ibtidasından sonuna kadar okur, amma dikkatli ve anlayarak muhakeme ederek okur ise görür ki; milletimizin başlangıcında Osmanlıların ahlakı pek iyi imiş. Daha bir millet halinde değil iken, henüz çadırlar altında
[Devamını Oku]
(1) Tiyatroların teessüsünden maksad, bir vakayı tasvir ve ahlak-ı umumiyeyi tezhip içindir. Tiyatrolara mekteb-i edeb denilmiş olduğu gibi ceride-i edeb de denilebilir. Evrak-ı havadis vukû‘ât-ı rûz-ı merreyi dikkate alarak enzâr-ı âmmeye arz ettiği gibi, tiyatrolar
[Devamını Oku]
Osmanlı İmparatorluğu, yaklaşık altı asır boyunca geniş bir coğrafyada hüküm sürerken toplumsal düzeni sağlamak ve ahlaki değerleri korumak amacıyla pek çok tedbir almıştır. Devletin varlığını sürdürmesi ve toplumsal yapının dengede kalması, bireylerin ahlaki kurallara uymasıyla
[Devamını Oku]
ادرنه والی وكالت و ایكنجی اوردوي همايون مشيريت جليله سنه شیفره٢٥ تشرین اوّل سنه ٣١٣ تاریخلی تحريرات دولتلري و ملفوفي راپور لدي العرض آوروپه یه كیدنلر علي الاكثر اخلاق و اعتقادلريني بوزوب عودتلرنده كندولرندن بر
[Devamını Oku]